Száguldozó zöldborsó avagy a második futam – Megújult arculati elemek a Bowmore – Aston Martin GTR kollaborációban

bowmorexastonmartin

A Bowmore Distillery és az Aston Martin autómárka közti együttműködés pár évre tekint vissza, amikor is a pandémia alatt a legidősebb Islay főzde elővette a családi ezüstöt, és kipolíroztatta a státusz autók egyik legnagyobb nevét jelentő Aston Martin dizájnerek el. A 60-as éves legendás Bowmore maltjai kaptak egy új lendületet, pont akkor amikor már lemondtunk volna róla, hogy valaha ez a lepárló fog még kiadni olyan minőséget mint amit a közel ötven-hatvan évvel ezelőtti Bowmore jelentett.

Hamar követte ezt egy átfogóbb együttműködés jeleként a Bowmore travel retail portfóliójának alapsorában megújuló három whisky arculati elemeinek frissítése. Maradt a GTR core range-t jelentő 10-15-18 éves Bowmore a kínálat, de a világjárvány után épp csak az észlelés jeleit mutató utazási kiskereskedelem az Aston Martin teljesen “felpimpelte”(sic) a megjelenését a maltoknak. Legutóbb pedig már odáig ment a kooperáció, hogy a világ “legfurcsább” whiskyjét is közösen hozták össze. A jelek szerint a szerződésük még él és elég aktív, hiszen a legújabb hírek a Bowmore GTR sorának arculati frissítését jelezték.

A Bowmore 10 Years Old az Aston Martin 1922 GP “TT2” nevű, idén a századik évfordulóját ünneplő AM modelt kapta arculatának. Az Aston Martin első versenyautójaként is emlegetett, eredetileg TT1 jelző alatt futó automobil Louis Zborowski báró megrendelésére készült, akit igencsak inspirált, hogy az “üvöltő huszasok” azaz a nagy háború utáni, a Gatsby filmből jól ismert hangulatban ébredező korszak bohém és modern arisztokráciájának megtestesítójeként, az új hobbi, az autóversenyzés ásza legyen. Tervei szerint a Man szigeteken megtartott TT futamon akart indulni azzal az autóval amire rendelést adott le Lionel Martin és Robert Bamford tervezőknek. A munka csúszott, Zborowski báró lemaradt az Isle of Man TT versenyről, de helyette elindult a francia nagydíjon. Annak a francia nagydíjnak az elődjéről van szó, amit pár hétvégével ezelőtt vívtak a modern idők pilótái, és aminek előestéjén az Aston Martin jelenlegi istállójának versenyzője, Sebastian Vettel kipróbálhatta az eredeti TT1 versenyautót. A TT1 beceneve a festése miatt Green Pea azaz Zöldborsó volt. Az 1922-es francia Grand Prix Strasbourgban nem hozott nagy szerencsét a gépnek, se a mögötte állóknak, hiszen már a következő évben el kellett adni a céget anyagi nehézségek miatt. Az új vevő egy fiatal hölgy(!) volt, azokban az években legalább annyira meghökkentő lehetett, mint amennyire épp a húszas évek bevállalós női szerepei elfogadottá váltak. Meg van a Csengetett Mylord?-sorozatból a két arisztokrata lány, Miss Poppy és Miss Cissy? Az első szeleburdi, önző, a világ felé kacéran közelítő, léhűtő de vagány milliomos csemete, míg a másik a munkáspárti szavazó, megbotránkozatató, dadaista, modernista, leszbikus karakter? Na, innen nézve egy versenyautót vásároló fiatal nő 1923-ban lehet, hogy sokkal inkább a haladást szimbolizálta, mintsem a társadalmi törést. A TT1 Green Pea, a Zöldborsó tehát újra száguldott, csúcseredményeit a 30-as években érte el a Grand Prix Bologna körversenyen. A kocsi később rengeteg átépítésen és kézen ment át, hogy pár évtizeden belül szakadt állapotában kis híján a szeméttelepen végezze. Egy autómániás illető vette észre a rohadó Zöldborsót 1958-ban egy angliai autós magazin hirdetési rovatában, és a többi már újkori történelem. Évtizedeket szánt rá, hogy rendbehozza, majd pár éve az Aston Martin kezébe került vissza a Green Pea, akik mint fentebb olvasható, idén klasszikus módon tudják vele megünnepelni a száz évvel ezelőtti kezdeteket. Szerintem ez jó kis sztori, még engem is megérintett, pedig gyűlölöm a formula 1-es versenyeket, és hidegen hagynak az autók. Na de ha egy Aston Martin Zöldborsó van egy Bowmore malton az mindjárt más. Sajnos sok újat a whiskyről nem tudok mondani, maradt ami volt korábban, 40% abv, sherry hordós kombináció. Gyakorlatilag a Dark and Intense név alatt eddig futó, tavaly már F1 AM dizájnt kapott whiskyről van szó.

Bowmore Astron Martin
A Zöldborsó
Aston TT1 Green Pea, Grand Prix Strasbourg 1922

A Bowmore 15 Years Old Aston Martin AM V8 néven fut, first fill bourbon barrel és hogshead hordókból lett kombinálva, nevében az 1972-es Aston Martin model szerepel, a whisky a már ismert Golden & Elegant néven fut. A 43 % abv mellé jár a remény, hogy a 2000-es évek elejének párlatminősége, bourbon hordóban még így is megtudja mutatni, hogy talán a retro-korszak borzalmas minőségi lejtmenete után is van visszaút. Pláne egy Aston Martin v8-cal.

Bowmore Aston Martin

A harmadik versenyző a Bowmore 18 Years Old Aston Martin DBR 1952 jelű, Oloroso és Pedro Ximenez sherry cask érlelt, 43 % abv-vel befutó malt. A DBR volt állítólag az első AM model ami az újkori F1 versenyekre lett beállítva, a jól ismert nyitott, szivaralakú formátummal. A 18 éves Bowmore is jól ismert és kedvelt gazdag sherried Islay malt delikát, florális tőzegességet kiemelve az italból.

Bowmore Aston Martin
Visszaköszön a korabeli Aston Martin archívum fotóin látható rajtszám.

Az idő, az időzítés fontos a versenyzésben, a szimbolikában, ezért nem csak az Aston Martin tette a száz éves évfordulót emlékezetessé az idei francia Grand Prix alatt a Zöldborsó újra pályára gördülésével, hanem ha már így alakult, egy rövid Bowmore Szkeccs tőlem elérhető a Dramazin oldalain is. Gurulj át oda is..Vigyázz, kész, rajt!

A whisky világáról a Barman’s Choice blogon találhatunk több információt. A Facebookon ugyancsak Barman’s Choice név alatt a platformnak megfelelő, rövidebb, napi bejegyzésekket, friss és gyors híreket, részben szakmai részben privát gondolatokat lehet olvasni. Ugyancsak a Facebookon olvashattok a Whiskygyűjtés és befektetés oldalon a – meglepő módon – whisky gyűjtés és invesztíció témakörben. Instagramon a (@barmanschoice) tagot érdemes követni.

Forrás: scotchwhiskyblog.wordpress.com

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük