A szivar és ami mögötte van – Joya de Nicaragua Número Uno

Joya de Nicaragua Número Uno L’Ambassadeur

A GYÁR

Az idén 55 éves Joya de Nicaragua szivar gyár története igen viharos. A Joya de Nicaragua szivar gyárat 1968-ban alapította Juan Francisco Bermejo és Simón Camacho (a Camacho márka későbbi létrehozója). A gyár létrehozásához szinte tökéletes volt a csillagállás. A Castro féle hatalomátvétel magával hozta azt, hogy az eddig Kubában jól működő szivaripart elkezdték államosítani, és ez ahhoz vezetett, hogy sok szivargyár tulajdonos, munkás, agrár szakember elhagyta az országot és sokan Nicaraguában kezdtek bele újra a dohánytermesztésbe. Majd a kubai embargó még egy lökést adott ennek a folyamatnak, ugyanis addig a kubai szivar ipar látta el szivarokkal Amerikát, de ezt követően új piacokat kellett megcélozniuk és itt jött képbe Nicaragua, ahol már küszöbön állt a dohányipar felemelkedése. Az első Nicaraguai szivargyárat, a Joya de Nicaragua-t 1968-ban alapították, és a 70-es évek elején igazi virágkorát élte, olyannyira, hogy 1971-ben megválasztották a Fehér Ház hivatalos szivarjának. Ebből is látszik, hogy Amerikának szüksége volt a Nicaraguai dohányra és szivarokra. A cég ebben az időben 9.2 millió szivart gyártott évente. A tündérmese szerű felemelkedést kettévágta az 1978-ban kezdődő forradalom, amiben bombatalálat érte a gyárat és porig égették. A helyzet stabilizálódása után újjáépítették, majd államosították, de volt olyan furcsa időszak a 80-as években, amikor a Joya de Nicaragua szivarok Hondurasban készültek dominikai dohányból. A nicaraguai dohányipar helyzetét tovább súlyosbította az amerikaiak által kivetett embargó, ami 1985-től 1990-ig tartott. Ebben az időben a dohánygyárak – közöttük a Joya de Nicaragua – a túlélésért küzdöttek, mert eddig a termékeik 80-90%ban az amerikai piacon landoltak. Ebben a viszontagságos időszakban kezdtek el terjeszkedni, új piacokat találva és érkeztek meg ez európai és ázsiai piacokra a nicaraguai dohánytermékek. A 1990-as évek elején demokratikus választásokat tartottak, ahol az új vezetőség újra magánkézbe adta a szivargyárat. 1994-ben vette kézbe egy Nicaraguai bankár, Alejandro Martínez Cuenca, aki fiával együtt kezdett bele egy új brand managementbe, amivel elnyerte a márka a mai formáját.

Joya de Nicaragua

A SZIVAR

Az eredeti Número Uno szivarokat a nicaraguai állam, mint diplomáciai ajándék használta, így a pontos keletkezési dátuma nem ismert. 2018-ban a gyártó bemutatta néhány kiemelt promóciós eseményén, aminek hozományaként a Halfwheel szivarszakportál 2018-ban az év szivarjának választotta. Az esett pikantériája, hogy kereskedelmi forgalomban ekkor még nem volt elérhető a szivar. Ez volt az első alkalom, hogy a Halfwheel egy kvázi elérhetetlen szivart választott a legjobbnak, amivel egyfajta nyomást is tudtak gyakorolni a Joya de Nicaragua-ra, hogy hozzák forgalomba a Número Uno-t. Ennek köszönhetően kerültek az üzletek polcaira 2019-ben az első Joya de Nicaragua Número Uno szivarok.

Kézbe véve egy rendkívül elegáns gyűrűvel ellátott, gyönyörű világosbarna Connecticut borítólevelű szivar fogad minket, aminek kellemes olajos tapintású testén nem található semmilyen erezet. Már ránézésre is egyszerűen süt róla, hogy ez egy kifejezetten kellemes szivar.

Illata nugátos, mogyorós, picit fás, a Connecticut borítólevélnek a lehető legjobb oldalát mutatja. Hideg kóstolásra sóskaramellás- mogyorós fagylaltkehely. Krémes és lágy ízek jönnek belőle.

Gyújtás után egy az egyben visszaadja a hidegkóstolás ízeit, mogyorós, mandulás krémesség egy csipetnyi borssal és fás ízekkel megfűszerezve. Az egész tökéletes egyensúlyban van, egyszerűen parádés, ahogy indul a szivar.

A második harmadban vajaskekszes és pirítós ízkavalkád fogad minket egy csipetnyivel több bors kiséretében, de pont annyival több, amivel a balance még mindig megvan.

Az utolsó hármasban az elmúlt két harmad ötvözetét kapjuk, fenomenális és egyben tökéletes befejezés.

Hamuja világosszürke és tartós, égése tűpontos, füstje elégséges.

A szivar tökéletesen krémes és egyensúlyban van az elejétől a végéig, véleményem szerint az egyik legjobb Connecticut a piacon, ízgazdag és elegáns. Nem erős, de odafigyelős, érdemes időt rászánva fogyasztani. Nekem közel 2 óra alatt sikerült abszolválnom. Aki szivarozik, egyszer érdemes ezzel a remek szivarral megismerkednie.

ÉRDEKESSÉG

A szivar sapka része úgynevezett Pigtailben végződik. A Pigtail szivarok azért tűnnek fel a boltok polcain, mert kupakjuk csavart végű, ami a nevéből adódóan a disznó farkára emlékeztet. Egyesek a copfos sapkákat pusztán esztétikai tuningnak tartják, másoknak praktikus funkciót töltenek be. A sapka része egyszerűen lecsavarható vágó nélkül és ezáltal keletkezik rajta egy elégséges nagyságú rés, amin keresztül megnyílnak a szivarban lévő légcsatornák és így vágás nélkül is tökéletesen élvezhető a szivar.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük